Opdrachten klas 2.


Zintuigengedicht

 

Vrolijkheid,

Als je het kon zien zou het eruitzien als een bloemenveld,

Het zou ruiken een parfumerie,

Smaken als een verse fruitsalade,

Voelen als een net gekregen knuffelbeer,

En het zou klinken als lachende vrienden die samen zijn,

Vrolijkheid komt huppelend binnen.

 



Kenmerken poëze:

 

  • Gevoel over brengen

  • Rijmen : - eindrijm, russenrijm, binnenrijm, beginrijm/

                            - rijmschema.

  • Strofes

  • Hypobool

  • Understatement

  • Onderwerp

  • Titel

  • Korte zinnen

  • Verschillende doelgroepen

  • Klank

  • Inspiratie

  • Loopt lekker

  • Verhaal (inhoud)

  • Liedje

  • Begin + eind

  • Geen leestekens (vaak)

  • Vrijheid voor de dichter

  • Bladspiegel

  • Veel wit

  • Afbeelding (vaak)


Koning van Katoren.

  • De verschillen tussen boek en film:

 

De film is veel meer moderner dan het boek. Het boek is in 1971 geschreven en de film is opgenomen in 2012. In het boek is het waarschijnlijk nog steeds 1971 en in de film is het waarschijnlijk rond 2000. Wij kunnen het zowel in wel volgen zowel in het boek als in de film, maar het kan verwarrend overkomen. Het boek heeft ook 7 opdrachten en de film maar 5. Maar we snappen waarom dat zo is want anders werd de film te langdradig. De opdrachten werden ook anders voltooid in het boek dan in de film. We denken dat de regisseur dit heeft gedaan om het spannend te houden en de special effecten kunnen teveel tijd en geld hebben gekost. Dit vonden wij wel jammer omdat dit minder spannend gebracht werd en alles ging sneller in de film, ook werden andere dingen belangrijker gemaakt in het boek dan in de film. Ook in de film spraken ze verschillende talen in verschillende steden terwijl dit in het boek niet gebeurde. Maar dat snappen we wel, want zo leek het alsof de steden echt verschillend waren. Er waren ook verschillen in de karakters van de spelers. Kim was niet de dochter van de burgemeester in de film, maar van een van de ministers. Kim was in het boek heel aardig en lief terwijl ze in de film een soort spion was. Het werd zo in de film gedaan zodat Stach er een probleem bij had dat maakte het spannender. De regisseur wilde wel dat alles een beetje op het boek leek. Dat vonden we wel leuk en mooi. We vonden het wel jammer dat er zoveel aangepast werd, maar sommige dingen maakten de film ook spannender en bij een film hoort dat.  

 

Door: Emma, Lars & Nina.

 

H2B


Moderne slavernij, prezi

 

https://prezi.com/tznrmocx9hbu/moderne-slavernij/

 

Yasmin,

Mabel&

Nina.


Moderne slavernij

 

Moderne slavernij is een wereldwijd probleem. Er zijn verschillende vormen van slavernij. Alle zijn ze verschrikkelijk en ik en meerdere mensen zijn van mening dat dit onmiddellijk moet stoppen. Dit is jammer genoeg een utopie. Voorbeelden van moderne slavernij zijn: prostitutie, kinderarbeid, sweatshops, kindsoldaten en meer. Waar komt dit nou precies voor? De meeste mensen verwachten het niet, maar zelfs in Nederland komt het voor. Ook in de rest van Europa komt het voor. In Azië en Zuid-Amerika komt het ook veel voor, maar in de 3e wereld-landen komt het vooral voor. In Nederland kun je denken aan de Wallen in Amsterdam. Jonge vrouwen, en in uitzonderlijke gevallen zijn deze vrouwen ook minderjarig. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die het vrijwillig doen. Dit noemen we geen slavernij. Slavernij is dat je echt gedwongen bent het te doen. Om hoeveel mensen gaat dit precies? In 2012 is gemeten dat er wereldwijd 35,8 miljoen slachtoffer zijn. In 167 landen komt dit voor. In Nederland zijn 1711 mensen slachtoffer van slavernij. 71% van de Nederlanders die slaaf is word als het ware gebruikt in de seksindustrie. 1711 lijkt weinig, maar ieder slachtoffer is er een te veel.

 

Over Rob Ruggenberg:


Rob Ruggen berg is een schrijver die over het genre historie schrijft. Veel boeken gaan over de slavernij. Rob is geboren op 14 juli 1946. Hij is 6 jaar radiotelegrafist geweest bij de Koninklijke Marine.


Individueel verslag ( kort verslag)

 

Woensdag 18 November kwam Rob Ruggenberg bij ons op school, ik vond het erg interessant! Ik vond het leuk gedaan met de verschillende presentaties van de leerlingen waren (wat we als opdracht hadden gekregen) en iedereen had dit erg origineel gedaan. Ik had met mijn groepje een Prezi-presentatie gemaakt over moderne-slavernij, waar veel boeken van Rob Ruggenberg over gaan. Hier hadden we 3 hoofdonderwerpen in gezet;

- Wat voor soort moderne slavernij er nog steeds voor komt,

- waar de moderne slavernij nog voor komt,

- de hoeveelheid mensen die nog steeds te maken hebben met slavernij.

Vooral van de laatste, de hoeveelheid mensen die nog steeds te maken hebben met slavernij , schrok ik heel erg van. Er is namelijk nog steeds een grote hoeveelheid mensen die het slachtoffer zijn van slavernij, ook in Nederland en zelf vind ik dit echt verschrikkelijk. Ook had Rob zelf een presentatie gemaakt over waarom hij boeken schrijft en hoe hij aan zijn inspiratie komt om boeken schrijft dat vond ik erg leuk!


Nina.


Sinterklaasgedicht:

 

School hoe ziet ieder dat nou,

is het leuk is het fijn,

de Sint weet het niet meer met haar oude bewustzijn,

dus schreef zij dit gedicht voor jou.

 

Jaja, huiswerk toetsen,

maar denk eraan zolang jullie dit goed doen hoeven jullie de school niet te poetsen.

en voor al de leuke en gemene leraren,

denk eraan al de kinderen zitten nou eenmaal in de puberteitsjaren.

 

laten we niet teveel zeuren,

laat ik jullie eerder opbeuren.

de Sint was in het land,

en de kerstman houdt deze sfeer de komende weken nog in stand!

 

Helaas moet deze Sint nog meer gedichten gaan schrijven,

dus hoopt zij dat jullie deze leuk hebben gevonden,

maar zij moet het wel echt gaan afronden,

en laten wij onze ergernis aan school niet overdrijven!


Groetjes Sint.


Voorleesbeurt

Beoordelingen:

Voorgelezen door:        Nina

Beoordeeld door:         Emma

Datum:                           17/03/2016

1.                tempo

langzaam       1      2      3      4      5      snel

2.                volume (is iemand goed verstaanbaar)

zacht                1      2      3      4      5      hard

                       

3.                intonatie (is het verhaal boeiend verteld?)

vlak                  1      2      3      4      5      levendig

4.                articulatie (is het verhaal duidelijk gesproken?)

onduidelijk   1      2      3      4      5      duidelijk

5.                mimiek (zie je het verhaal voor je?)

weinig             1      2      3      4      5      veel

 

Voorgelezen door:        Nina

Beoordeeld door:          Floor

Datum:                            17/3/2016

1.                tempo

langzaam       1      2      3      4      5      snel

2.                volume (is iemand goed verstaanbaar)

zacht                1      2      3      4      5      hard

                       

3.                intonatie (is het verhaal boeiend verteld?)

vlak                  1      2      3      4      5      levendig

4.                articulatie (is het verhaal duidelijk gesproken?)

onduidelijk   1      2      3      4      5      duidelijk

5.                mimiek (zie je het verhaal voor je?)

weinig             1      2      3      4      5      veel





Evaluatie

 

Wat ging er goed?

Ik had een gemiddeld tempo wat goed te volgen was en ik was ook goed verstaanbaar.

 

Wat ging er minder goed?

Ik heb iets minder duidelijk gesproken en ook niet veel mimiek gebruikt.

 

Wat ik vind van mijn beoordelingen:

Ik vind dat de kinderen die mij hebben beoordeeld het goed hebben gedaan, ik snap hun beoordelingen volledig.

 

Wat heb ik ervan heb geleerd?

Ik heb ervan geleerd dat ik vaak onbewust stotter. Ik heb het niet veel in de gaten maar als ik het vraag aan anderen heb ik het toch vaker gedaan dat dat ik dacht.

 

Wat probeer ik de volgende keer anders doen?

Ik ga de volgende keer proberen minder te stotteren en meer met mijn gezichtsuitdrukkingen te doen.